Najib getting crazy, Perkasa fumble big time with white angpow

|


Najib says Perkasa’s ‘white packet’ fiasco nothing to do with his government
By Shannon Teoh and Lisa J. Ariffin

KUALA LUMPUR, Jan 31 — Datuk Seri Najib Razak has distanced his administration from Perkasa’s Chinese New Year “white packet” faux pas, pointing out that the leader of the Malay rights NGO, Datuk Ibrahim Ali, is an independent lawmaker.

According to Perkasa, the Pasir Mas MP had handed out white packets, which Chinese usually use at funerals, at the group’s Chinese New Year open house on Sunday after running out of traditional ang pow (red packets).

But the move caused an uproar among Malaysians online and also drew fire from the MCA and Gerakan, coalition partners in Najib’s ruling Barisan Nasional (BN).

“Ibrahim Ali (picture) is an independent MP. As such the Chinese New Year function where white packets were distributed should not be seen as something that was condoned by the government,” the prime minister was quoted in the Chinese media today as saying in a posting last night on his new Chinese-language “Ah Jib Gor” Facebook page.

He added that the controversy over the white packets handed out at Perkasa’s Chinese New Year open house on Sunday could be avoided with a “deeper understanding and increased sensitivity to cultural taboos of Chinese culture.”

But his Facebook message has drawn mixed responses in the 160 comments posted there at the time of writing, with some calling for action to be taken against Ibrahim.

Some comments said that the government was not taking action against Ibrahim because the independent lawmaker was pro-BN.

The opposition and critics of Najib’s efforts at being more inclusive under his 1 Malaysia banner have repeatedly accused Umno of “outsourcing” hardline pro-Malay rhetoric to groups like Perkasa.

“Ah Jib Gor”, meaning “Elder Brother Najib,” went online on January 16 and has since gained over 21,000 followers.

Najib said the incident was a learning experience for race relations in Malaysia.

Video lama Zambry Mamak Barua buat kerja khurafat

|

Samseng2 UMNO selalunya muka hodoh & gemuk macam Rosmah

|

Salah seorang rakan samseng ini telah mengirimkan beberapa keping gambar miliknya. Rakannya mendedahkan bahawa samseng ini memang terkenal dengan perangai samseng di kampung, juga merupakan anggota Waris juga penyokong kuat Perkasa.







Rosmah FLOM duit banyak tapi tak mampu kuruskan badan

|

Dedicated follower of fashion

ROSMAH MANSOR likes to be introduced as the First Lady of Malaysia, but for Sydney fashion designer Carl Kapp, she is his first lady of shopping.

The wife of the Malaysian Prime Minister, Najib Razak, is known across Malaysia simply as FLOM (First Lady of Malaysia), and is Kapp's biggest customer, having dropped an estimated $100,000 in his boutique ordering garments during a private holiday in Sydney a little more than a fortnight ago.

''She was absolutely gracious and very easy to deal with,'' Kapp told PS this week, agreeing she was nothing like the woman often portrayed in Malaysian media for her allegedly extravagant lifestyle.

In recent months, Mansor, who stayed with her husband in the $20,000-a-night penthouse at The Darling hotel, has been forced to deny reports she had bought a $US24 million diamond and a $US200,000-plus crocodile skin, bejewelled Hermes handbag. Kapp, who has a keen eye for such bags, having worked for Hermes, said he did not see any such handbag when he met her.

What her critics in Malaysia will make of her Sydney shopping spree, first reported on local fashion blog Frockwriter, is yet to be determined.

Kapp, who became suspicious of the identity of his mystery VIP customer when his Oxford Street store received a flurry of calls requesting valet parking for her limo, said he was being flown to Malaysia next month with a collection of ''toiles'' for Mansor to try on before completing her massive order of 61 dresses, pants and tops.

All made from the finest silk and in a variety of exotic colours and prints, Kapp said his new muse had ''a very good eye for colour and she likes a lot of prints''.

Malaysia WTF: Bakal jadi pengeluar kondom utama dunia

|


Malaysia bakal jadi pengeluar kondom utama dunia
13/01/2012 3:15pm

NEW DELHI 13 Jan. - Malaysia kini diambang menjadi pengeluar kondom utama di dunia pada tahun ini, dengan meninggalkan Thailand di belakang sebagai peneraju pasaran, demikian menurut Majlis Promosi Eksport Getah Malaysia (MREPC).

MREPC berkata, Malaysia kini menguasai satu pertiga daripada pengeluaran dunia, yang dengan mudah melepasi paras satu bilion.

"Kita boleh menjadi pengeluar nombor satu dunia tahun ini berikutan banjir di Thailand. Angka pengeluaran tahun lepas boleh melepasi angka satu bilion kondom,” kata Pengarah Pemasaran dan Pembanguan majlis itu, Low Yoke Kiew kepada Bernama.

Pada 2010, Malaysia, pengeluar getah asli keempat terbesar dunia, telah mengeksport sarung kontraseptif bernilai hampir RM300 juta, iaitu hampir tiga kali nilai eksport pada 2005.

Pengeluar utama Asia — Thailand, China, India, Jepun dan Malaysia — terus membanjiri pasaran global dengan jumlah lebih 10 bilion keping, yang dijual di dalam pelbagai warna, walau pun di negara yang konservatif seperti India.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) turut menggalakkan pengguna kondom berikutan kesedaran terhadap kesihatan.

Di China, lebih dua bilion kondom dijual, di Jepun terjual 580 juta setahun manakala pengeluaran India telah melepasi satu bilion keping.

“Kondom Malaysia mendapat permintaan yang baik dan kompetitif. Kami kini banyak membekalkan kepada program PBB. Kita menjangka pertumbuhan yang baik bagi kesemua produk lateks kita tahun ini, yang termasuk kondom,” kata Yoke Kiew.

Pengeluar kondom bergantung kepada getah asli kerana lebih 90 peratus daripada sarung kontraseptif itu dibuat menggunakan lateks manakala usus biri-biri adalah satu lagi bahan yang digunakan di dalam industri itu.

Kondom getah yang pertama dikeluarkan pada 1855, yang mempunyai ketebalan tiub dalam tayar basikal tetapi perkembangan teknologi telah menjadikannya lebih murah, ringan nipis dan berpelincir. — BERNAMA

Kehadiran wali & kuasa Allah gagalkan konspirasi bunuh Anwar

|

Arwah Pak Teh Mat ISA Mahang. Meninggal USIA 88 Tahun ,Ada 13 org Anak. Solat jenazah pd pukul 11.00 pagi di Kg. Bukit Bertam, selama,Perak. Arwah hadir Himpunan 901 di mahkamah jalan Duta. Antara katanya yang terakhir Selepas keputusan hakim itu "bebas Anwar tugas dia selesai, saya nak pulang". Alfatihah, pinjam ayat Mohd Rosli Bin Azmi...gambar di 901

Baca artikel di Al-Kisah Letupan Bom 901 Di Jalan Duta

Alangkah bahagianya aku dgn penafian ini, UMNO TERTEKAN

|

Muhyiddin: BN tak tertekan dengan pembebasan Anwar
2:32PM Jan 10

Menafikan sindiran seumpama itu, Timbalan Perdana Menteri berkata BN dengan berani telah melalui 12 pilihan raya umum dan sedia menghadapi pilihan raya umum ke-13 yang dijangka diadakan tahun ini.

Siapa yg nak perbetulkan kesalahan bahasa yg memalukan ni?

|

Dari artikel Harapkan Pegar, Pegar Makan Padi

Salam peeps! OK, ini adalah antara entry-entry terakhir tahun ni!

Today I’m going to talk about a rather important issue in Malay language; which is lost in translation of words from Jawi to Rumi.

Sewaktu menelaah Bukumuka sekejap tadi (takdelah sekejap, adalah dalam 3 jam yang lepas), saya terbaca status kawan saya dari Brunei. Namanya Rashid Rahman Hassan. Nama panjang: Awang Haji Abdul Rashid bin Awang Haji Damit. Untuk yang tak tau, Rashid ialah pemenang tempat kedua Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu 2011 dekat PICC awal tahun ni, dan dia mewakili negara Brunei.

Ini ialah status dia yang saya printscreen dari facebook:


Agak menarik status dia! Tiada pagar makan padi. Tetapi burung pegar. Kesilapan berlaku disebabkan perubahan ejaan rumi daripada jawi. 

OK, saya terus mintak keizinan dia nak share, dan lepas je dia bagi kebenaran, terus saya copy paste letak dalam status saya, tapi saya tambah sikit:


Saya tambah bahagian batuk dalam status saya, atau sebenarnya batok. Daripada kecik lagi, saya selalu pelik kenapa “melepaskan batuk di tangga” tu bermaksud buat kerja separuh jalan?

Cikgu-cikgu Bahasa Melayu saya masa sekolah rendah pun takde explain lebih lanjut pasal apa batuk tu. Jadi saya assume maksudnya kita batuk dekat tangga. Tapi memang tak boleh relate, kenapa batuk dekat tangga tu maksudnya buat kerja tak habis? Kenapa batuk? Bukan bersin di tangga ke, sendawa ke, menguap ke?

Masa sekolah menengah, barulah cikgu saya (tak ingat dah cikgu mana...) cakap yang sebenarnya bukan batuk, tapi batok. Disebabkan perubahan ejaan jawi ke rumi, ramai orang tersalah anggap bahawa batok tu bermaksud batuk.

Apa batok tu? Batok tu sebenarnya sejenis perkakas yang diperbuat daripada tempurung kelapa. Adat orang Melayu, sebelum naik ke atas rumah, kita akan basuh kaki dulu dekat tempayan. Batok digunakan untuk menceduk air dari tempayan. “Melepaskan batok di tangga” bermaksud kita tak letakkan balik batok dekat tempat asal, iaitu kita tinggalkan macam tu je dekat tangga lepas guna. Macam lepas guna getah paip dalam tandas, tak letak hujung dia dekat pemegang lah lebih kurang. Daripada situlah ia bermaksud buat kerja separuh jalan.

Inilah contoh batok tu ye kawan-kawan:


“Kau ada batok dekat rumah? Kau mampu?”

Untuk burung pegar pulak, saya cuba google gambar dia. Kemudian jumpa dekat wikipedia.


Namaku Si Pegar, bukan Pagar!

Ha, nilah contoh burung pegar, atau dalam Englishnya berbunyi ‘pheasant’. Saya pun letak gambar ni dekat facebook.

Dekat Malaysia rupanya kita panggil ayam pegar, dekat Indonesia pulak dipanggil burung pegar. Tapi ayam ke, burung ke; kedua-duanya bertepatanlah dengan peribahasa ‘harapkan pegar, pegar makan padi’. OK, patutlah. Selama ni ingatkan pagar. Sebab tulah rasa pelik, kenapa pagar makan padi? Lagipun zaman dulu mana ada orang pagar sawah padi (ada ke? Rasa macam takde...).

Rupanya orang maksudkan pegar. Pegar ni digunakan macam burung hantu lah agaknya. Kawalan biologi untuk membunuh tikus dan serangga perosak dekat sawah padi. Tetapi ketika mengharap burung pegar ini tolong makan tikus dan serangga di sawah, burung pegar ni makan pulak padi. Dia mengkhianati kepercayaan tuan punya sawah untuk menjaga sawahnya daripada dimakan binatang perosak; dia sendiri jadi binatang perosak. Jadilah pepatah ‘harapkan pegar, pegar makan padi’.

Mula-mula ingat nak share dekat facebook je, tapi Rashid galakkan share dekat blog. Biar kongsi ilmu dengan ramai sikit orang. Sebelum ni saya pernah janji dengan Rashid nak post pasal kenapa chicken pox boleh berjangkit dua kali (tapi takde peluang lagi, tapi insyaAllah akan ditulis jugak nanti, kamu tunggu ya Rashid... hehehe).

Disebabkan janji tu belum ditunaikan, saya pun publishlah dulu pasal pegar dan batok ni dalam blog.


OK Rashid, janji yang ni sudah saya tunaikan!

Kepada yang membaca, marilah kita mula membetulkan persepsi orang tentang kesilapan-kesilapan terjemahan tulisan Jawi ke rumi. Disebabkan satu huruf je, maksudnya lari terus. Ramai orang yang tak tahu sebelum ni, (mungkin) termasuk cikgu-cikgu Bahasa Melayu.

So kita dah tahu ni, jom sama-sama sebarkan! Jangan biarkan kesilapan ni menghantui anak cucu kita! (ini adalah SERIUS!)

Hasan Ali memalukan kerjaya pakar motivasi

|

Sokongan rakyat tidak pernah kendur punca Anwar dibebaskan

|

Klik gambar untuk paparan lebih besar...
 
Mana muat tempat parking beb


Jalan menghala ke Mahkamah Jalan Duta


Depan Mahkamah


Rakyat Hakim Negara


Awal pagi dah penuh org...


Ceramah Anwar di Kg Baru malam semalam, klasik latarbelakang batu nisan Dr Mahathir

UPGRADE keselamatan Anwar, tak dpt penjara -> BUNUH

|

Jangkaanku tepat: ANWAR IBRAHIM DIBEBASKAN!

|

9.23am: Hakim Mohamad Zabidin, dalam keputusan yang mengejutkan memutuskan Anwar tidak bersalah dan mengarahkan supaya beliau dibebaskan.

Hakim Mohamad Zabidin yang tidak membaca penghakiman penuh kecuali kesimpulannya berkata kedua-dua bukti iaitu DNA dan oral-lisan tak boleh sabit kesalahan. 

Mama and papa's first embrace after verdict :) we are vindicated, Alhamdulillah - Nurul Izzah

Cara wartawan UMNO songkok tinggi tulis berita ttg Hasan Ali

|

PAS Pecat Hasan Ali Serta Merta

KUALA LUMPUR – Ahli Jawatankuasa Pas Pusat bertindak nekad memecat keahlian Datuk Dr. Hasan Mohd Ali sebagai ahli parti itu berkuatkuasa serta merta pada mesyuarat yang diadakan di sini hari ini.

Menurut sumber rasmi Pas, Harakahdaily.net sebentar tadi, keputusan memecat Hasan dibuat berdasarkan Fasal 82(9) setelah ADUN Sri Gombak itu menyalahi dan merugikan kepentingan parti sebagaimana yang diperuntukkan di dalam Perlembagaan Pas.

Hasan yang juga salah seorang Exco Kerajaan Negeri Selangor sebelum ini beberapa kali mempertahankan pendiriannya mengkritik hala tuju Pas yang mengubah perjuangan asal untuk menubuhkan negara Islam kepada negara berkonsepkan negara berkebajikan.

Ekoran itu, terjadi pertikaman lidah di antara beliau dan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustapa Ali, yang menganggap Hasan dan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa, telah masuk ke dalam ‘perangkap UMNO’.

Sebelum itu, Hasan juga mempertahankan pendiriannya mengenai tindakan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) yang melakukan pemeriksaan terhadap Gereja Methodist Damansara Utama yang dikatakan cuba memurtadkan umat Islam yang kemudiaannya menimbulkan kontroversi.

Selain itu, beliau turut serta menghadiri Himpunan Sejuta Umat di Stadium Melawati Shah Alam di atas kapasiti seorang Muslim tanpa kepentingan politik meskipun dilarang oleh kepimpinan Pas.

Oleh: ZAMZUKHAIRI NOORDIN (klik nama utk melawat facebook kartun pakai songkok tinggi ni)

Patut la dlm Youtube Najib naik tangga sorang2 mcm org malas

|

Di kala semua org susah hati, Karpal Singh tetap positif

|

Karpal convinced Anwar will be acquitted tomorrow

SHAH ALAM, Jan 8 — DAP National Chairman Karpal Singh is certain Datuk Seri Anwar Ibrahim will walk out of KL High Court a free man tomorrow, citing “sufficient” reasons.

“I said that in open court in my submissions that he should be acquitted and I am repeating it here.

“It is not contempt of court certainly I have the right to repeat what I have said before,” he told reporters at the annual DAP party conference here, adding that is a probable case for an acquittal.

He added that should the high court rule that Opposition Leader Anwar is guilty, he will ask for a stay of execution and bail pending appeal.

Lahabau dah kena pecat, dijangka serang PAS habis-habisan

|

~ KOMEN: Cubaan 'last minute' untuk mengampu/meracun makan diri

PAS pecat Hasan Ali

KUALA LUMPUR, 8 Jan: PAS Pusat dalam mesyuarat yang diadakan pada hari ini, PAS Pusat telah membuat keputusan berdasarkan Fasal 82(9) iaitu memecat keahlian YB Dato’ Dr Hasan Mohd Ali sebagai ahli PAS berkuatkuasa serta merta.


KENYATAAN MEDIA PAS

Setelah mempertimbangkan segala pandangan yang diberikan oleh ahli-ahli jawatankuasa PAS Pusat dalam mesyuarat yang diadakan pada hari ini, PAS Pusat telah membuat keputusan berdasarkan Fasal 82(9) iaitu memecat keahlian YB Dato’ Dr Hasan Mohd Ali sebagai ahli PAS berkuatkuasa serta merta.

Keputusan ini dibuat berdasarkan kepada tindakan-tindakan YB Dato’ Hasan Ali yang menyalahi dan merugikan kepentingan Parti sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan PAS.

Ketua Polis kaki ampu punca kadar jenayah meningkat

|

IGP: Parkir tempat perhimpunan hanya boleh muat 5,000
9:24PM Jan 7
Ketua Polis Negara berkata, apabila ia penuh, mereka yang datang kemudian akan diminta beredar dan tiada siapa dibenar berhimpun di mana-mana tempat lain, kecuali di kawasan parkir yang dimohon penganjur dan diluluskan polis Sentul itu.

Katanya, tiada siapa akan dibenarkan berhimpun di mana-mana tempat lain untuk tujuan serupa, kecuali di kawasan parkir yang dimohon penganjur dan diluluskan Polis Sentul itu... bla bla bla

Puak2 UMNO emo gila babi bila muka Ibrahim Ali kena Mashup

|




Sumber

Takde Anwar Ibrahim (AI) kita ada Azhar Idrus (AI)

|

Alangkah nikmatnya kalau dpt tampar muka Hasan Ali Songkok

|

Demo 901: Hasan tak hadir, nasihati pelajar elaknya

Exco kerajaan negeri Selangor Datuk Hasan Ali tidak menyokong perhimpunan ‘Bebaskan Anwar’ pada 9 Januari ini dan tidak akan menghadiri demonstrasi itu.

Perhimpunan itu dianjurkan oleh PKR dan akan dihadiri oleh pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat sebagai menunjukkan sokongan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika keputusan perbicaraan liwat II yang membabitkan ketua pembangkang itu diumumkan.


Sehubungan itu, Hasan yang juga bekas pesuruhjaya Selangor menasihatkan mahasiswa dan pelajar khususnya yang sedang menghadapi peperiksaan dalam tempoh ini supaya tidak menghadiri perhimpunan itu.

"Walaupun terdapat arahan oleh Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Rani Osman bagi ahli-ahli (PAS) suapaya hadir, saya merasakan bahawa ini adalah tidak sesuai.

"Saya telah semak sebelum ke sidang media ini, tidak terdapat arahan oleh mana-mana pesuruhjaya PAS negeri lain yang mengeluarkan arahan seumpama itu. Tiada juga arahan yang dikeluarkan oleh pemimpin atasan supaya hadir. Oleh itu, saya tidak akan hadir," katanya.

Cara paling stylo ajak kawan2 ke Himpunan 901 Bebas Anwar

|

Muka ahli sihir Rosmah Mansor & Najib hisap cerut Havana

|